11 خرداد 1396 - 9:29 شناسه خبر: 4982 نسخه چاپی

دبیر انجمن صنایع فرآورده های لبنی ایران:

شیر و لبنیات گران نمی شود

شیر و لبنیات گران نمی شود دبیر انجمن صنایع فرآورده های لبنی ایران:
دبیر انجمن صنایع فرآورده های لبنی ایران گفت: ماه مبارک رمضان امسال، قیمت شیر و محصولات لبنی هیچ گونه افزایشی نخواهد داشت.

خبرگزاری تسنیم

رضا باکری با بیان اینکه تولید فرآورده های لبنی در سطح وسیع صورت می گیرد و مازاد بر مصرف داخلی هم تولید می شود افزود: هیچ مشکلی در عرضه کالا وجود ندارد. در ضمن با هماهنگی ای که از یک هفته پیش با کارخانجات صنایع لبنی در سراسر کشور و با وزارت جهاد کشاورزی صورت گرفته کارخانجات لبنی همکاری لازم را با سازمان های جهاد کشاورزی استان ها برای عرضه محصولات تا 15 درصد زیر قیمت درج شده روی بسته بندی ها در فروشگاه های عرضه مستقیم خواهند داشت حتی برخی کارخانه های بزرگ هم با تخفیفاتی تا 25 درصد محصولات لبنی را در سطح کشور توزیع خواهند کرد.

وی با تکذیب افزایش قیمت شیر و برخی محصولات لبنی تا دو هفته دیگر گفت: چنین تقاضایی برای افزایش قیمت از طرف صنایع لبنی مطرح نشده است. اما درباره هزینه های سربار واحدهای تولیدی ناشی از تورم سالانه که همه ساله 5 تا 7 درصد رشد دارد مکاتبات لازم صورت گرفته و سازمان های ذی ربط در حال بررسی آن هستند.

باکری افزود: این افزایش هزینه های سربار بعد از ماه مبارک رمضان و در صورت تأیید ستاد تنظیم بازار امکان پذیر خواهد بود.

وی درباره مشوق های صادراتی به کارخانجات لبنی گفت: مشوق های صادراتی کارخانجات لبنی در دو مرحله و به میزان 44 میلیارد تومان پرداخت شده و نوبت سوم مشوق های صادراتی هم در حال تأمین اعتبار است که پرداخت خواهد شد.

باکری اضافه کرد: اثر مشوق های صادراتی در رشد صادرات صنایع لبنی محرز و مشخص بود طوری که سال 95 در مقایسه با سال 94 صادرات این محصول با رشد 13 درصدی از نظر ارزشی به رقم 771 میلیون دلار رسید.

وی گفت: در سال 96 بازار روسیه به عنوان بازار عمده هدف صادراتی تعیین شده و اتاق بازرگانی و وزارت جهاد کشاورزی در پی تأمین زیرساخت های توسعه صادرات هستند ضمن اینکه شرکت ها هم دفاتری را در روسیه تأسیس و با مشتریان خود ارتباط برقرار کردند از این رو پیش بینی ما این است امسال حداقل 500 میلیون دلار صادرات محصولات لبنی فقط به روسیه داشته باشیم. البته پاکستان، امارات و عمان دیگر کشورهای هدف صادراتی محصولات لبنی ایران هستند.

دبیر انجمن صنایع فرآورده های لبنی ایران همچنین گفت: تهمیداتی را هیئت دولت در سال 95 برای حمایت از تولیدکنندگان شیرخام در نظر گرفت و در این باره صندوق حمایتی زنجیره شیر مصوب و به سازمان برنامه و بودجه ابلاغ شد ضمن اینکه 450 میلیارد تومان برای آن بودجه تخصیص داده شده است. البته وزارت جهاد کشاورزی باید اساس نامه این صندوق را تدوین و برای تصویب به هیئت وزیران ارائه می کرد که در حال انجام است. 

باکری افزود: از آنجا که مشوق های صادراتی پس از پرداخت ازجانب کارخانجات برای تأمین وجه شیر دامداری ها پرداخت می شود بنابراین نقدینگی تامین وجه شیر را افزایش می دهد که موجب بهبود شرایط دامداری ها خواهد شد.

وی ادامه داد: با توجه به مازاد تولید داخلی و اینکه کمبودی در بازار داخل وجود ندارد همچنین با توجه به اینکه رقابتی شدن از طریق عرضه و تقاضا قطعا به نفع مصرف کننده از نظر قیمت، کیفیت و بسته بندی خواهد بود توصیه انجمن صنایع لبنی به مسئولان دولتی همواره این بوده که لبنیات را از گروه یک کالاهای اساسی خارج و از ارائه قیمت های ثابت برای محصولات خودداری کنند تا کالاها با کیفیت های مختلف و بسته بندی ها و قیمت های متنوع بر اساس رقابت آزاد و قانون عرضه و تقاضا در بازار عرضه شود و در نهایت صنایع برای جذب بیشتر مشتریان و جلب رضایت آنها به رقابت حداکثری بپردازند و دولت هم نظارت بر تنظیم بازار داشته باشد.

باکری گفت: تصور ما این است در این شرایط، خروج از قیمت های تثبیتی که مربوط به دوران کمبود کالاست شرایط بهتری را در جامعه پدید خواهد آورد به ویژه اینکه اقتصاد ما اقتصاد توسعه گراست و ما برای توسعه بیشتر تولید و اقتصاد کشور به رقابت هر چه بیشتر بنگاه های تولیدی برای ارائه خدمات بیشتر به مشتریان نیاز دارد.